Reis en eerste indruk

29 februari 2016 - Paramaribo, Suriname

Gister was het zo ver en stapte ik in het vliegtuig naar Suriname. Vooraf nog veel stress gehad. Mijn moeder en broertje zouden met de trein naar Schiphol en de rest met de auto om mij daar uit te zwaaien. Maar de trein reed ineens niet verder bij Lelystad door storing en de trein ging terug naar Zwolle. Hierdoor zouden ze 2 uur te laat op Schiphol zijn en konden ze niet uitzwaaien. Uiteindelijk na veel stress heeft mijn broertje een auto naar Zwolle gebracht en konden ze snel met de auto naar Schiphol komen. Als nog een uur later, maar na het inchecken van de koffers, kon ik als nog op hun wachten en afscheid nemen.

De vliegreis verliep rustig. Alleen dacht ik wel gezellig te kunnen praten met de mensen naast mij, maar deze mevrouw sprak geen Engels en Nederland (Chinees: maar dat kon ik nou net niet). Daarnaast lag ze de hele tijd te slapen en tot 3x toe zo goed als op mijn schoot :( Maar verder verliep het goed. Vermoeid aangekomen, toe aan een lekker bed. Moest ik eerst nog een uur wachten in de rij voor paspoort controle. Daarna koffers zoeken en toen nog half uur wachten op de mensen die mij op zouden komen halen. Gelukkig waren ze onderweg. Het vliegveld had openbare wifi, waardoor ik even met het thuisfront kon appen, wat ook wel even fijn was.

Erg vermoeid stapte ik uiteindelijk in de auto. Erg veel kunnen zien onderweg en mijn eerste indruk van het land was: Echt armer dan ik had verwacht. Oude huisjes langs de weg, mensen die langs de weg spullen verkopen. Maar het land wel is echt heel groen, heel mooi.

Na en stop bij de supermark, eetgelegenheid en apotheek gingen we eindelijk richting huis (2 uur verder). Ondertussen was het al 1u (Nederlandse tijd) en was ik al 18 uur onderweg en zeer vermoeid. Na nog wat gegeten te hebben, klamboe ophangen en huisje bekijken ben ik gaan slapen. Maar met zoveel indrukken in mijn hoofd heb ik nog lang liggen nadenken over alles wat ik heb gezien.

De mensen bij wie ik in huis zit zijn echt heel aardig, ze willen van alles voor mij doen. Zien mij nu al bijna als hun dochter en nemen mij overal mee naar toe. De eerste indruk van Suriname is ook wel dat het echt niet veilig is om zelf de straat op te gaan, dus is echt heel fijn om met deze mensen te zijn. Als ik met hun ergens kom wordt je al niet meer nagekeken omdat ik met Surinaamse mensen ben.

Vanmorgen was even zwaar zoveel indrukken, zo weinig geslapen en een jetlag verlangde ik er erg naar om met het thuisfront te Skype, gelukkig was het internet aangesloten speciaal voor mij en dat doet het erg goed. Verder heb ik vandaag al wat toeristische plekjes gezien, nog wat rondgereden in Paramaribo, Roti gegeten en een beetje bijgeslapen ;). Morgen nog een dagje rustig en wat dingen regelen, maar voor nu eerst lekker nog verder bijslapen en wat uurtjes inhalen.

Slaaplekker, vanuit het warme Suriname

1. Truus:
    He Pam,
    Wat een stress van te voor. Hoop dat je nu inderdaad lekker kunt slapen en bijkomen van de eerste indrukken. Ik wens je een hele fijne mooie tijd en hoop nog meer mooie verhalen te lezen. Grote knuffel Truus.
  2. Karin van Amerongen:
    29 februari 2016
    Wat super om te horen, dat je toch daar zit!
    Veel plezier en geniet ervan!
    Ik ga je volgen! Liefs, Karin
  3. Gerry:
    29 februari 2016
    Hey Pamela, wat leuk al om te zien hoe je reis verlopen is.
    Hopelijk ga je een geweldige tijd tegemoet en wij blijven je zeker volgen :)

Groetjes Gerry en Freek.