Week 11

15 mei 2016 - Paramaribo, Suriname

Deze week veel beleefd, dus neem maar wat tijd om deze hele reisblog te lezen ;).

Zaterdag ging een collega van stage trouwen en mocht ik samen met een vriendin de hele dag mee. Dit verliep wel wat anders dan een Nederlandse bruiloft, maar was ook anders dan wat ik van een Surinaamse bruiloft had verwacht.

Om 16.30 begon de bruiloft met het officiële (gemeentelijke) gedeelte, maar dit in een zaal in een winkelcentrum. Wel mooi versierd, maar grote zaal, zonder microfoon. Konden weinig verstaan van wat er gezegd werd. Wat we wel hebben gezien is dat er niet gekust werd na het Ja, woord. Na dat het hier klaar was, kwamen we er achter dat pas over anderhalve uur het trouwen in de kerk zou beginnen, iedereen reed weg en allemaal een andere kant op. Toen hebben wij maar even in de zon gezeten en een taxi besteld om naar de volgende locatie gebracht te worden.

Toen we eenmaal in de taxi zaten, bleek de taxi chauffeur het adres niet te kennen waar we heen moesten, dus een hele zoektocht gehad. Na wat navragen bij andere taxichauffeurs kwamen uiteindelijk in een buiten gebied, wat nog in aanbouw was. Ergens aan het einde van een zandpad, stond een kerk die nog niet af was. We konden niet geloven dat het daar was, maar was wel het geval. Na dat de bruid, bruidegom en alle bruidsmeisjes en bruidsjongens een half uur te laat waren kon daar de dienst ook beginnen. Hun binnenkomst was erg leuk, want ze kwamen beetje dansend binnen. Maar daarna ging de dienst in z'n Surinaams verder en verstonden wij er niet zo veel van. Verder varen wij alweer druk aan het kijken hoe wij weer naar de volgende locatie konden, zonder straks in het donker in een achtergelegen gebied alleen achter te blijven, waarvan de taxichauffeurs ook niet eens weten waar het is. Gelukkig hadden we naar wat zoeken mensen gevonden met wie wij mee konden rijden.

Bij het feest aangekomen hadden wij verwacht veel op z'n Surinaams te gaan dansen en eten. We hadden sinds 4u al geen eten en drinken meer gehad, dus rond half 11 toch echt wel zin in wat. Maar we moesten eerst wachten tot de bruid en bruidegom er waren, toen dat familie en vrienden ze hadden gefeliciteerd, daarna dat de bruid en bruidegom geluisterd had naar een lied voor hun, daarna hadden ze even pauze en daarna gingen zij pas de maaltijd openen, maar mochten weer alle andere gasten eerst voor dat collega's mochten. Dus na een lange zit konden wij eindelijk eten en drinken. Daarna werd de taart gesneden en gegeten en champagne gedronken (door bruidspaar), gingen zij met z'n 2e dansen en werden de bloemen weggegeven. En toen was de avond afgelopen. Was niet echt het feestje wat ik verwacht had. Maar bijzonder om het hier te hebben meegemaakt.

Maandag begon mijn stage op de babykamer. Mijn eerste indruk? Rustig. De eerste dag wel een beetje verveeld. Maar later kwam ik er achter dat het wel kom, doordat er weinig baby's waren en in mijn dienst werd maar 1 baby geboren. Dinsdag werd het meteen anders. Er werden dinsdag 5 baby's geboren in mijn dienst. We hadden een kindje in de couveuse en mocht al veel zelfstandig doen. Woensdag werden er ook 5 baby's geboren. Waarvan 1 in de auto onderweg naar het ziekenhuis was geboren.

Donderdag was de dag van de verpleegkundige. Dat is hier toch wel een stukje leuker dan in Nederland. Een groot feest. Slingers, ballonnen, muziek, gezelligheid en dansen. Voor het ziekenhuis speelden een band bestaande uit politiemannen. We kregen bij binnenkomst meteen een bloemetje opgespeld. Om 10u gingen we ongeveer naar beneden, hierbij had ik de opening van de dag gemist, maar kwam toen alle verpleegkundigen aan het dansen waren. Om 11u was er in een zaal een toneelstuk. Overdreven het beroep van de verpleegkundige nagespeeld en daarna, werd de verpleegkundige van het jaar bekend gemaakt. Er zat ook nog een lunch bij en iedereen kreeg als cadeautje een pak maandverband, daar werden wij toch helemaal vrolijk van :P. Het was een hele leuke dag die ik niet had willen missen.

Vrijdag ook stage gelopen, maar deze dag was net zo rustig al maandag, dus weinig over te vertellen.

Vrijdagavond een spontane avond gehad met 3 huisgenoten, onverwachts van de ene locatie naar de andere locatie gegaan. Zo bedachten we ineens dat we honger hadden dus gingen we ergens wat eten. En zei ineens iemand een collega van mij heeft daar een feest en zijn we daar maar heen gegaan. Onverwachts heel gezellig.

Zaterdag ben ik met een groepje naar Braamspunt geweest. Hier zouden we dolfijnen en schildpadden spotten. Maar bleek toch nog iets uitgebreider te zijn. Als eerst gingen we met de boot naar Rust en Werk (dorpje, langs de waterkant, met veel plantages) hier kregen we een uitleg over de plantages, over de planten en bomen en mochten we kaaimannen en schilpadden vasthouden. Hierna zijn we met de boot dolfijnen gaan spotten, veel dolfijnen gezien, ook echt springen. Maar jammer genoeg moeilijk om op de foto te krijgen. Vanaf het dolfijnen spotten zijn we doorgevaren naar een vissersdorp om vis voor die avond te kopen en toen zijn we doorgevaren naar Braamspunt. Waar we als eerst mochten gaan zwemmen in de zee. Braamspunt is echt heel bijzonder. Het is een open vlakte met veel zand en beetje groen. Heel mooi. Je hoort er echt niks anders dan de zee en vogels. Na het zwemmen zijn we gaan koken, en zonsondergang bekeken. Rond half 9 zijn we toen over het strand gaan lopen om schildpadden te zoeken. Na 2x goed nat te zijn geregend hebben we toch 3 schilpadden gezien, die eieren aan het leggen waren. De eerste was al aan het leggen en hebben we gezien hoe zij de eieren ging verstoppen en terug het water in ging. De 2e hebben we echt zien leggen en de 3e was het gat nog aan het graven om zo te gaan leggen. Alle 3 schildpadden waren groter dan een meter, te grootste was 1,44 m. Heel bijzonder. En terug gekomen bij het huisje, had de man die achter gebleven was nog 2 babyschildpadjes gevonden die de verkeerde kant op waren gelopen. Na dat we de vis hebben gegeten die we vanmiddag bij de vissers hebben gekocht, zijn we weer in gaan laden in de boot en hebben we uiteindelijk de schildpadden vrij gelaten in de zee. 1 mocht in vrijlaten en heb ik nog een naam gegeven voor ik hem vrij liet. Jullie mogen raden welke naam...???? :) Uiteindelijk was ik rond 2u weer thuis en ben ik lekker mijn bed in gedoken, verder heb ik vandaag (zondag) rustig aan gedaan.

Voor nu Sribi Swietie (slaaplekker). En Basi en Brasa (Kusjes en Knuffel).

1. Anneke rutten:
    16 mei 2016
    wat een mooi verslag en zo zie je maar weer dat het lang niet overal is zoals het hier gaat wel geweldig om dat meegemaakt te hebben dat zijn mooie herineringen voor later .
  2. Jacqueline:
    16 mei 2016
    Whahaha je pakketje Rituals staat voor je thuis hoor. Dag Vd verpleging ala Nederland. Maar het ruikt wel lekker
  3. Minke:
    22 mei 2016
    Bedankt voor je verhalen en een brasa van mij voor jou.