Week 8

26 april 2016 - Paramaribo, Suriname

Wat gaat de tijd toch snel. De eerste helft van mijn periode hier is alweer voorbij. En voor mijn gevoel moet de leukste helft nog komen. Donderdag komen mijn ouders deze kant op. Natuurlijk super veel zin in. Heeft veel leuke plannen om te gaan doen... Maar dat vertel ik in mijn volgende reisblog wel ;).

Voor nu is ook mijn laatste week op deze afdeling op stage aangebroken. Hier hele leuke, interessante en leerzame weken gehad. Maar nu ook echt wel weer zin om naar de babykamer te gaan.

Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst hier een middag/avonddienst meegemaakt. Vond het wel rustig, maar werkte prettig. Ik had helemaal zelfstandig de verantwoordelijkheid over 1 gedeelte. Mijn collega deed het andere gedeelte en als er wat was kon ik haar wel vragen. Maar ging erg goed. Doordat er verder bijna geen collega's waren moest je alles zelf doen en zelf in de gaten houden. Dit ging verder goed. Vond het prettig werken en fijn dat ze mij dit ook zo toevertrouwen.

Vrijdag heb een nachtdienst (wacht) meegedraait. Als ik soms de verhalen hoorde verwachte ik er heel veel van. Leek me heel druk en toch wel veel te doen. De dienst begon al om 20.30 (heel vroeg) en duurde tot 7.30. Dit is lang voor een nachtdienst. Begin van de avond konden we nog wel vanalles doen voor patiënten maar rond 12u ging overal het licht uit. Collega's gingen op een stoel zitten en hebben grotendeels op de stoel liggen slapen tot 5u. Ik kan je bij deze vertellen dat deze stoelen niet lekker slapen en veel spierpijn opleveren voor de komende 2 dagen. Zelf wou ik niet gaan slapen omdat ik wist dat het dan alleen nog maar vermoeiender was. Ik heb wat spelletjes gedaan, uit verveling in mijn werkschrift getekend en wat rond gelopen. 2 vrouwen paracetamol kunnen geven en 1 baby getroost. Dat was ongeveer mijn hele nachtdienst. En dan nagaan dat er hier dan op de afdeling 3 collega's aan het werk zijn. Ik vond het interessant om mee te maken, maar voor mij niet voor herhaling vatbaar. Mijn bed voelde na die dienst erg goed, op de spierpijn na.

Verder ben ik deze week heerlijk uit eten geweest, met huisgenoten, maar ook met Danielle en Marita. Jammer genoeg zijn die maandag weer vertrokken naar het koude Nederland. Donderdag wou ik op tijd naar bed, maar ineens stond Daniëlle voor mijn neus, ze ging stappen en kon haar natuurlijk niet alleen laten gaan. Gezellig met haar meegegaan naar Havana (discotheek, waar alle Nederlandse studenten ongeveer zitten). Hele gezellige avond gehad en zeker geen spijt van gehad dat ik ben meegegaan.

Woensdag ben ik meegewerkt naar voetbal. Eerste uur speelden de meiden en daarna de jongens. Wij waren natuurlijk op z'n Surinaams te laat. Maar op tijd voor dat er wedstrijd gespeeld werd. Heel amateuristisch deed ik ook mee. Was erg leuk en vermoeiend. Maar... Deze amateur heeft winnende goal gemaakt xp. Leek heel even of ik kon voetballen.

Nog wat nieuwtjes over Suriname:

- boodschappen worden steeds duurder, gelukkig voor oNs is momenteel de koers wel hoog. In een half jaar tijd is de euro i.p.v. 3,5 SRD nu rond de 7 SRD waard.

- Mannen vinden het hier nogsteeds normaal om naar je te fluiten, dit voelt echt alsof je heel goedkoop bent. Maar iedereen hier vind het normaal, nou ik wen er nog niet aan ;)

- Ze kunnen hier echt niet tegen geven en krijgen van feedback, maar als er wat is kunnen ze het hier wel bot er uit gooien en liefste veel commanderen.

- Het is hier nog steeds rond de 30 graden :D soms wel regenachtig, maar als ik hoor dat het in Nederland sneeuwt vind ik beetje regen hier niet zo erg.

1. Margreet:
    27 april 2016
    paps en mams komen met een goede regenjas je kant op !! ze hebben er erg veel zin in geniet ervan meid, ervaring voor het leven !
  2. Susanne:
    Leuk pam! Geniet ervan:)
  3. Mavis:
    27 april 2016
    Hartstikke leerzame en leuke weken gehad.
    Geniet van je ouders en een fijne tijd in Su. Gr. Mavis
  4. Els marcussen:
    29 april 2016
    hoi Pamela, wat een luxe drie mensen in de nachtdienst. hier in nederland moet je het gewoon alleen doen . maar wat een heerlijke weken heb je al gehad. en straks je vader en moeder bij jou te logeren? ga er maar heerlijk van genieten .voor je het weet zijn de volgende acht weken ook om en dan ben je weer thuis .met regen en wind en misschien ook wel een hittegolf hahahaha veel plezier ,groetjes van ons.