Week 9 en 10

7 mei 2016 - Paramaribo, Suriname

Week 9 was de laatste week op de Obstetrie. Daarna was ik een week vrij omdat Papa en Mama komen en aankomende maandag begin ik dan op de baby kamer. De laatste week op de obstetrie was leuk, niet veel nieuwe dingen beleefd. En eigenlijk ook wel blij dat ik volgende nu naar de Babykamer mag. De stage op deze afdeling was precies lang genoeg zo. Deze week nog wel een tweeling mogen knuffelen. Want natuurlijk nog wel heel leuk is.

Voor een opdracht van school heb ik het over medicijnen uitzetten en uitdelen. Hiervoor moest ik een plan opzetten om dit te verbeteren. Ik had een stappenplan gemaakt hiervoor (een soort protocol) die ik dan wou uitdelen of ophangen voor collega's zodat ze weer wat voorzichtiger zijn met medicatie. Deze stappenplan had ik opgestuurd naar de leidinggevende van de afdeling en mijn stagebegeleider. Toen ik in week 9 een gesprek met ze had bespraken we mijn stappenplan en de aanbevelingen die ik gemaakt had. Hierbij kreeg ik ineens de vraag of ik hun hele protocol niet zou willen aanpassen, eigenlijk liever een heel nieuw protocol voor ze wou opstellen over het uitzetten en uitdelen van medicatie. Als ik dit voor ze wou doen, zouden ze het daarna opsturen naar bestuur voor goedkeuring dat het misschien in het hele ziekenhuis zo doorgevoerd zou kunnen worden. Toen ik deze vraag kreeg had ik meteen dat ik dat wel wou doen. Dan heb je echt dat het werk dat je doet niet voor niet is geweest en voelt goed.

Vorige week donderdag was het eindelijk zo ver. Papa en Mama kwamen naar Suriname. Hier keer ik al weken erg na uit en is echt super als je ze dan eindelijk van vliegveld kan halen en dat ze er dan ook echt zijn. Voelt echt super om ze weer te zien en te laten zien waar je al die weken hebt gewerkt en woont. Donderdag avond heb ik ze meteen mijn kamer laten zien en hebben we voor bij het café gegeten.

Vrijdag was meteen een goed begin voor ze hier in Suriname, in alle weken dat ik hier nu al zit heb ik nog nooit zoveel regen gezien als deze vrijdag. Goed begin voor een zonnige vakantie. De straten stonden blank. Zie de foto's op deze blog. Na dat ik eindelijk bij Papa en Mama was zijn we Paramaribo in gewandeld om wat van de stad te zien en heerlijk te winkelen. Bij terugkomst bij het hotel hebben we heerlijk in het zwembad gezeten om af te koelen en daarna omgekleed om uiteten te gaan. Ik heb ze meegenomen naar JiJi's hier zit je op de eerste verdieping met uitzicht over het water. Heerlijk gegeten en genoten van de cocktails.

Zaterdag zijn we met schrijfster McCleod op toer geweest naar de Joden Savannah. Onderweg er naar toe kregen we veel te horen over de geschiedenis van Paramaribo. En uitleg over de dingen die we onderweg tegenkwamen. Bij de Jodensavanna hebben we rustig rondgekeken, veel aapjes gezien en verhalen gehoord van Mevr. McCleod. Heel bijzonder. Na veel verhalen te hebben gehoord zijn we met de bus verder gereisd door de Savannah richting Blaka Watra. Hier hebben we gezwommen in water dat dezelfde kleur heeft als Cola, maar wel echt heel schoon is. Verder kregen we daar een heerlijke lunch. Toen we rond 3u zouden vertrekken, begon het ineens weer heel hard te regenen. Afwachtend tot de regen stopte zouden we daarna na de bus gaan. Maar eenmaal bij de bus aangekomen, wou deze niet meer starten. De voorspelling was 2u wachten op andere bus uit Paramaribo om te bus te laten starten. Gelukkig hadden we vriendelijke buren die startkabels hadden, een accu uit een andere bus gehaald en toen konden we onze bus weer starten. Door de Savannah weer richting Paramaribo. Hier 's avonds weer uiteten geweest.

Zondag heb ik Papa en Mama het ziekenhuis mogen laten zien waar ik stageloop. Daarna zijn we met de taxi door Paramaribo gereden en allemaal leuke plekjes laten zien. De taxi chauffeur was erg aardig en wou met ons ook over de hele hoge brug van Paramaribo. Waarna hij ons heeft afgezet bij de Palmentuin. Vanuit hier hebben we andere toeristische plekjes bezocht als Fort Zeelandia en de waterkant. Vanuit hier weer terug gelopen richting de appartement waar we weer gezwommen hebben.

Maandag zijn we vroeg vertrokken naar Gunsi (binnenland) waar we 2 nachten zouden blijven. De studenten sliepen hier in handmatten en de ouders in een hutje, met een fantastisch uitzicht. Het eten bij Gunsi was echt heerlijk er werd goed voor ons gekookt. Maandag werden we meegenomen naar een stroomversnelling waar we heerlijk in het water mochten zitten. Heel bijzonder. Je zit dan echt midden in de rimboe in een stroomversnelling, hoort verder niks behalve de natuur. 's avonds zijn we kaaimannen wezen spotten en hebben we ook nog een leguaan gezien. Hierna heerlijk de eerste nacht in een hangmat slapen. Op de insecten na was dit prima te doen. De 2e dag hebben we een tropische boswandeling gemaakt van bij elkaar zo'n 5u. We zijn richting een kreek gelopen waar we heerlijk even in het water konden. Onderweg hele mooie natuurlijk gezien. Wel erg vermoeiend en zeer warm. Maar was zeker de moeite waard. 's middags gingen we het dorp van Gunsi bezoeken. Heel bijzonder, ik had niet verwacht dat het daar ook zo arm was, erg te vergelijken met Afrika. Na de wandeling zijn we nog een keer naar de stroomversnelling geweest en s avonds hebben we een feest gehad met het dorp. Woensdag gingen we alweer vroeg na huis, maar waren hele mooie en bijzondere dagen en echt heerlijk genoten van het Binnenland. Voor iedereen die in Suriname is of nog komt echt zeker een aanrader om Gunsi te bezoeken.

Woensdag avond zijn we nog een keer uit eten geweest bij JiJi's. Dit vonden Papa en Mama een hele mooie plek en lekker eten, dat we hier nog maar een keer heen moesten. En Donderdag moesten jammer genoeg de koffers alweer in gepakt worden en moest ik Papa en Mama alweer wegbrengen naar het vliegveld en uitzwaaien.

Deze week was een hele leuke week, is erg snel gegaan. Maar echt super leuk. Maandag weer starten met mijn stage, maar dan op de babykamer. En over 4 weken komt Jeroen al naar Suriname. Wat gaat de tijd nu toch echt snel.